loading...
مجله تفريحي تك پاتوق
خوش آمديد
بسم الله الرحمن الرحيم





با سلا خدمت همه بازديد كنندگان گرامي
اميدواريم مطالب وبلاگ مورد رضايت شما عزيزان قرار بگيره
و با نظرات خود ما رو در ارائه مطالب بهتر ياري كنيد


ارتباط با مدير



admin بازدید : 687 چهارشنبه 1397/07/18 نظرات (0)

اولوالعزم یعنی چه

«عزم» به معنای حکم و شریعت می باشد و «اولوالعزم» به پیامبرانی گفته می شود که دارای شریعت و دین مستقل و جدیدی بوده اند.

 

شرایط پیامبران اولوالعزم

بر اساس روایات، پیامبران اولوالعزم دارای ویژگی های زیر بوده اند:

  • دعوت آن ها جهان شمول بوده است
  • دین و شریعت داشته اند
  • کتاب آسمانی داشته اند

 

نام پیامبران اولوالعزم

پیامبران اولوالعزم به ترتیب عبارتند از:

  • حضرت نوح (ع)
  • حضرت ابراهیم (ع)
  • حضرت موسی (ع)
  • حضرت عیسی (ع)
  • حضرت محمد (ص)

 

عکس نام پیامبران اولوالعزم

 

کتاب پیامبران اولوالعزم

  • حضرت نوح: صحف
  • حضرت ابراهیم: صحف
  • حضرت موسی: تورات
  • حضرت عیسی: انجیل
  • حضرت محمد: قرآن

 

 

اشاره به پیامبران اولوالعزم در قرآن

خداوند در آیه 35 سوره احقاف به پیامبران «اولوالعزم» اشاره کرده است:

«فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ...»

«پس صبر کن آن‌گونه که پیامبران «اولوالعزم» صبر کردند...»

 

خداوند در آیه سوره به تشریع دین و ابلاغ آن توسط پیامبران اشاره می کند و نام 4 پیامبر به غیر از پیامبر اسلام (ص) که آخرین دین را آورده است در این آیه آورده شده است:

«شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ ۚ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ۚ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ»

«آیینی را برای شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود؛ و آنچه را بر تو وحی فرستادیم و به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش کردیم این بود که: دین را برپا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید! و بر مشرکان گران است آنچه شما آنان را به سویش دعوت می کنید! خداوند هر کس را بخواهد برمی‌گزیند، و کسی را که به سوی او بازگردد هدایت می‌کند.»

 

زندگینامه پیامبران اولوالعزم را در مقالات زیر با ستاره دنبال کنید:
  • داستان حضرت نوح (ع) اولین پیامبر اولوالعزم
  • داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن
  • زندگینامه حضرت عیسی مسیح
  • زندگینامه پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) از تولد تا رحلت

چرا حضرت داوود اولوالعزم نیست؟

حضرت داوود با این که دارای کتاب آسمانی (زبور) است اما کتاب او کتاب احکام و شریعت مستقل و تازه نبوده است و برای همین اولوالعزم نبوده است. مشابه کتاب حضرت داوود را پیامبرانی همچون آدم، شیث و ادریس نیز داشته اند.

admin بازدید : 873 چهارشنبه 1397/07/18 نظرات (0)

انشا در مورد تعطیلات تابستان

انشا با موضوع تابستان را چگونه سپری کردید؟

تابستان امسال خیلی هوا گرم بودکه هنوزم آثارش پیداست من دراین فصل سال وامسال تونستم کتابها و رمانهایی رو مطالعه کنم و از اوقات فراغتم کمال استفاده رو ببرم همچنین با شرکت در کلاسهای شنا و آمادگی جسمانی تونستم دل خودم وسلامتی خودمو تضمین کنم.

البته متوجه بیماری ای از خودم شدم که اونم خالی از لطف نبود چون پی به این بیماری بردم و مجبورشدم تا هر چند وقت یکبارخودمو در بوته آزمایشگاه قرار دهم و چک کنم

دراین فصل من باگرمای زیاد تابستون و شرایط روزه گرفتن مواجهه بودم هر چند که علما میگویند صواب اون بیشتره نمی دونم خلاصه براتون بگم که در فصل تابستون من در جشنواره قرآنی برنده شدم و قرارشد که ما رو ببرندساری منطقه گهر باران دانشگاه علوم پزشکی اما بدلیل ثبت نامهای دانشجویان تا تاریخ جاری که هنوز موفق به اینکارنشده ام.

من درتابستان امسال دو تا ازکاربران خوب راسخونوملاقات کردم و احساس شعف میکردم .

من دراین فصل تاجائیکه تونستم به یک مجموعه فرهنگی و نگهداری کودکان و امورخیریه مانندی کمک کردم و پیش خدای خودم راضیم امیدوارم که تونسته باشم گام کوچکی دراین راه برداشته باشم

درضمن درطول ایام ماه مبارک رمضان و هنگام دعاهای شبانه از طریق شرکت درحسینیه های‌ مذهبی متوجه احساس کمکی شدم که برادران حسینی در حسینیه احساس نمودند بنابر این هر چند از نظر مالی در مضیغه هستم اما کمک مالی نمودم البته ناگفته نمونه که فقط انحصارا “کمک مالی نیست بلکه ما هر قدمی که برای حسینیه یا هر مرکز دیگه ای برمی داریم در جایگاه خودش نوشته میشه.

همچنین من درفصل تابستان به دیدار کودکان معلول شهید فیاض بخش مشهد رفتم و چند جعبه میوه برای اونها خریدم و از آنجائیکه دردوران دبیرستان معلممون یادداده بودندکه باید با آنها به نرمی رفتار کنید

براشون میوه پوست کندم وبه دستشون دادم چون بعضیهاشون اصلا”توان پوست کندن میوه رونداشتند و یاخیلی سنشون کوچک بود. البته قصدم از به تصویر کشوندن اعمالم به هیچ عنوان نبود فقط خاطراتی داشتم که خواستم دراین انشا بگم…

این هم از خاطرات من در تابستان …

admin بازدید : 501 چهارشنبه 1397/07/18 نظرات (0)

قرآن كريم نسخه هدايت بخش انسان ها است هر كه به اين كتاب الهي عمل كند نجات مي يابد و الا در گمراهي و ضلالت باقي مي ماند قرآن كتاب داستان و تاريخ و جغرافيا و رياضي و … نيست بلكه كتاب هدايت مي باشد كه فرمود : «هدي للناس» (۱) كتاب هدايت توده مردم مي باشد .
اگر در جايي از قرآن داستاني نقل شده است به خاطر هدايت گري مردم بوده است و الا هدف قرآن داستان سرايي نبوده است .
در قرآن نام بيست و شش پيامبر ذكر شده است (۲) به همين مناسبت داستان بعضي از پيامبران در قرآن آمده است، شما براي اطلاع بيشتر از داستان ها پيامبران به كتبي كه در اين زمينه نوشته شده است مراجعه كنيد، مثل قصه هاي قرآن ترجمه مصطفي زماني، يا قصه هاي قرآن استاد ناصر مكارم شيرازي و … و نام پيامبراني كه داستان آن ها در قرآن آمده است :
۱- داستان حضرت آدم كه در سوره بقره، آيات ۲۹ تا ۳۸، سوره اعراف، آيات ۱۰ تا ۲۳ ، طه، ۱۱۴ و ۱۲۵ – اسراء، آيات ۶۰ تا ۶۴، سوره، حجر آيات ۲۷ تا ۴ ، سوره، ص آيات ۷۱ تا ۸۵ ، سوره فصلت، آيات ۹ تا ۱۲ و سوره رعد، آيه ۲ ذكر شده است
۲- داستان حضرت نوح (ع) : آل عمران، آيه ۳۳ ، نساء، آيه ۱۶۳ ، انعام، آيه ۸۴ ، اعراف، آيات ۵۹ تا ۶۲ و يونس آيات ۷۱ تا ۸۳ ، هود ۲۵ تا ۴۹ ، انبياء آيات ۷۶ تا ۷۷ ، فرقان،آيه ۳۷ ، شعراء، آيات ۱۰۵ تا ۱۲۲، عنكبوت ۱۴-۱۵، صافات ۷۵ تا ۸۲ ، نوح ۱ تا ۲۸ ، قمر ۹ تا ۱۶ ، مومنون ۲۳ تا۳۱ ، آيات ۵۰ تا ۶۰ ، شعراء ۱۲۳ تا ۱۴۰ ،ذكر شده است
۳- داستان حضرت هود : در سوره اعراف، آيات ۶۵ تا ۷۲ ، هود، آيات ۵۰ تا ۶۰ ، شعرا، آيات ۱۲۳ تا ۱۴۰ ذكر شود
۴- حضرت صالح : داستان صالح ، سوره هود آيات ۶۱ تا ۶۸ ، اعراف، آيات ۷۳ تا۷۹ ، شعراء آيات ۱۴۱ تا ۱۵۹ سوره نمل، آيات ۴۵ تا ۵۳ ، قمر آيات ۲۳ تا ۳۱ ، و در سوره شمس آيات ۱۱ تا ۱۵ ذكر شده است
۵- داستان حضرت ابراهيم در سوره بقره آيه ۲۶ و سوره زخرف آيات ۲۶ تا ۲۸ سوره انعام ۷۴ و توبه ۱۱۴ و مريم ۴۱ تا ۴۸ و انبياء ۲۵ ذكر شده است و در سوره هاي ديگر هم آمده است
۶- حضرت اسماعيل ؛سوره ابراهيم آيات ۳۷-۳۸ و صافات آيات ۱۰۲ تا ۲۸۲ و بقره آيات ۱۲۵ تا ۱۲۹ و آل عمران ۱۹۶ و حج ۲۶ ابراهيم ۳۵٫
۷-حضرت لوط . داستان حضرت لوط در سوره اعراف ۸۰تا ۸۴ – نمل ۵۴-۵۸ سوره هود ۷۷ تا ۹۳- عنكبوت ۲۶-۲۵ و … ذكر شده است .
۸- حضرت يعقوب كه به صورت تفصيل در قرآن ذكر نشده است
۹- حضرت يوسف : در سوره يوسف آيات ۳ تا ۱۰۴ ذكر شده است
۱۰- حضرت شعيب در سوره اعراف آيات ۸۵ تا ۹۳ شعرا ۱۸۶تا ۱۹۱- عنكبوت آيا۳۶تا ۳۷ ذكر شده است
۱۱-حضرت موسي . داستان حضرت موسي در سوره هاي قصص ۳ تا ۴۳ و طه ۹ تا ۱۰۱ و سوره شعراء – اعراف – يونس – نمل – النازعات – هود ۰- ابراهيم – مومنون – و اسراء ذكر شده
۱۲- حضرت خضر(ع) در سوره كهف ذكر شده است
۱۳- حضرت هارون
۱۴- حضرت داوود – سوره بقره ايات ۲۴۶ تا ۲۵۱
۱۵- حضرت سليمان در سوره انعام ۸۴ – انبياء ۸۲-۸۳ و سباء ۱۲ تا ۱۴ و نمل ۱۵ تا ۴۴- بقره ۱۰۳ ص ۳۰ تا ۴۰ ذكر شده است
۱۶- ارصياء – مائده ۷۴ و ۷۶ و سوره آل عمران ۱۳۱
ارصياء يكي از پيامبران بني اسرائيل بود (۳) البته بعضي او را خضر و جمعي او را عزيز مي دانند (۴) -۲۸۶
۱۷- ايوب در سوره هاي ۴۱ تا ۴۴ – انبياء ۸۳-۸۴ – انعام ۸۴ ذكر شده است
۱۸- حضرت يونس – صافات ۱۳۹ تا ۱۵۸ – انبياء ۷۸-۷۹ – انعام ۸۶-۸۷ – يونس ۹۸
۱۹-۲۰- حضرت زكريا و يحيي در سوره مريم ۲ تا ۱۵
۲۱- حضرت عيسي (ع) در سوره مريم ۱۶تا ۲۴ – بقره ۸۷ – آل عمران ۴۵ تا ۶۰ و … ذكر شده است
۲۲-حضرت محمد (ص) : كه داستان جنگ هاي او در قرآن آمده است (۵)
منابع :
۱- بقره
۲- مباني رسالت انبياء در قرآن ؛ دكتر عبدالله نصري، ص ۳۶۶ چاپ اول ۱۳۷۶،انتشارات صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران .
۳- قصه هاي قرآن ترجمه مصطفي زماني، ص ۲۸۶ سال اول چاپ ۱۳۴۶٫
۴- مباني رسالت انبياء در قرآن ،دكتر نصري، ص ۳۶۷
۵- نام اين ۲۱ پيامبر و ذكر آيات آن را از پاورقي كتاب استاد زماني ذكر نموديم چاپ الزهرا .
-جز-پیامبران-اولوالعزم-داستان-زندگی-کدام-یک-از-پیامبران-در-قران-امده-است-1-300x200

admin بازدید : 733 چهارشنبه 1397/07/18 نظرات (0)

بندر عسلویه

بندر عسلویه در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی کنگان و ۳۷ کیلومتری شرق بندر طاهری در راس خلیج ناویند بین مدار ۲۷ درجه و ۲۸ دقیقه عرض شمالی و ۵۲ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی واقع شده و فاصله آن تا مرکز استان (بو شهر) ۳۰۸ کیلومتر است. درباره نامگذاری عسلویه،زنده یاد مهندس احمد حامی در کتاب "سفر جنگی اسکندر مقدونی به ایران و هندوسستان بزرگترین دروغ تاریخ است" از عسلویه با حرف اول الف نام برده و اظهار داشته است این نام هم مثل بسیاری از نام های منطقه مثل خارک،لارک،تنب و... یک نام ایلامی است و از دوره ایلامی ها به جا مانده است و کلمه "اسلو" با حرف الف در ابتدا به معنای آبگیر، استخر و محل توقف کشتی ها است . آقای محمد تقی مصطوی نیز در کتاب اقلیم پارس این مطلب را بر اساس کفته مهندس حامی تکرار کرده است. برخی مورخان و محققان متاخر عسلو را دارای چشمه ها و اب های شیرین دانسته اند و معتقدند به همین جهت بر آن نام عسلویه نهاده اند.

به اعتقاد برخی افراد، عسل به معنای دریای خروشان بوده و بر همین اساس حدس زده اند احتمالا عسلویه منسوب به در یای مواج است. همچنین در جای دیگری گفته شده عسل یعنی سرعت عمل و شتاب در حرکت و عسلویه بدان جهت به این نام شهرت یافته که دارای ناخدایان چابک و چالاک در امر دریانوردی بوده است.

جغرافی نویسان تا قرن دهم هجری نامی از عسلویه به چشم نمی خورد. در حالی که نام شهرها و بندرهایی مثل کنگان،سیراف،گناوه و غیره در بسیاری از مکتوبات گذشتگان مشهود است. از اواخر قرن دهم و آغاز قرن یازدهم هجری،به این سو در کتابها به نام عسلویه بر می خوریم.

به تایید همگان پرتغالی ها ۱۱۷ سال یکه تاز مناطق خلیج فارس و دریای عمان مخصوصا در نواحی بحرین،هرمز،بندر عباس و قشم بوده اند. پرتغالی ها در سال ۹۹۷ ه.ق بر بحرین تسلط یافتند. هشتادو چهار سال پس از آنکه رکن الدین مسعود فالی برادر وزیر حاکم بحرین، از الله وردی خان حاکم فارس برای راندن پرتغالی ها از منطقه تقاضای یاری نمود، الله وردی خان پدر امام قلی خان فاتح هرمز، رئیس معین الدین فالی را مامور تصرف بحرین نمود.

معین الدین فالی در سال ۱۰۱۱ ه.ق سپاهیان خود را در بندر عسلویه به کشتی نشاند و به بحرین حمله کرد و آنجا را از دست پرتغالی ها خارج ساخت. البته در اثنای همین لشگر کشی معین الدین فالی مجروح شد و در گذشت.

بر اساس نوشته های محققان علت استفاده معین الدین فالی از اسکله عسلویه از کار افتادن بندرگاه سیراف به واسطه زلزله و طغیان آب دریا بوده در حالی که بندرگاه عسلویه آباد و آماده بهره برداری بوده است.

از آن زمان به این سو نام عسلویه در کتاب های تاریخ و جغرافی دیده می شود.

از قرن دوازدهم هجری(قرن هیجده میلادی)، طوایف و قبایل بسیار از نواحی مختلف بحرین، عربستان و عمان وارد ایران شده و در سرزمین های جنو بی یعنی مناطق مختلف بوشهر سکنی گزیدند از جمله طوایف آل مذکور،آل بلاد،آل نصور،آل حرم وغیره. دو طایفه اخیر (آل نصور، آل حرم) در زمان دولت صفوی وارد ایران شده و در جنوب ایران مقیم گشتند. آل نصوری از زمان حکومت صفوی مقیم بنادر کنگان،طاهری،عسلویه و گاوبندی شدند که بعد ها عسلویه در اختیار خاندان آل حرم قرار گرفت. شیوخ آل نصور از طایفه بنی خالد هستند که گروهی از آنها مقیم مکه مکرمه و گروهی دیگر در محلی به نام "النعیمه" در قطیف سکونت داشتند.

در سال (۱۱۳۵ هجری / ۱۷۱۷ میلادی) شیخ جباره اول نصوری، جزیره بحرین را از دست سلطان بن سیف ثانی امام مسقط خارج ساخت و این جزیره به تصرف آل نصور درآمد. اما در سال ۱۱۵۰ هجری قمری نادر شاه افشار، فرمان خروج بحرین را از دست شیخ جباره صادر کرد. محمد تقی خان،بیگلر بیگی فارس، بنا به فرمان نادر، لطیف خان دریا بیگی فرمانده کشتی های نادری در خلیج فارس را مامور فتح بحرین کرد و او در سال ۱۱۵۰ هجری قمری زمانی که شیخ جباره در سفر حج بود بر سرزمین بحرین تاخته و بر آن کشور استیلا یافت. از آن پس طایفه آل نصور برای همیشه مقیم ایران گشته و دو بندر از بنادر جنوبی ایران را به احترام بنادر زادوبوم خود در عربستان با نام های جدید نامیدند؛ یکی بندر تمبک (تنبک) در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی کنگان که به نام بندر "عینات" و دیگری بندر نخل که به نام "النعیمه"موسوم ساختند. نظر به اینکه به دنبال نام شیخ جباره نصوری، پسوند "طاهری" قرار داشت و در اصل شیخ جباره نصوری طاهری بود، در حاشیه ویرانه های سیراف بندر جدیدی تاسیس کرده وآن را بندر طاهری نامیدند.

۷۵ سال بعد، شیخ جباره دوم پسرشیخ محمد و نوه شیخ حاتم اول به آل عتوب حکم کرد تا بحرین را از آل سعود بازپس گیرد. شیخ جباره دوم صاحب سه پسر به نام های؛شیخ حسن،شیخ مذکور،شیخ حاتم دوم بود.

در همین سالها طایفه آل حرم برعسلویه حکم می راندند وشیخ ابراهیم آل حرم حکومت عسلویه را در اختیار داشت.

چنانکه گفته شد بین خاندان نصوری و خاندان آل حرم همیشه جنگ و نزاع بود. شیخ جباره دوم به عمران و آبادی بنادر کنگان و طاهری توجه بسیار مبذول داشت و قلعه زیبای بندر طاهری معروف به قلعه شیخ را در سال ۱۲۲۴ ه.ق بنا نهاد. پس از او پسرش حاتم سوم به تکمیل و اتمام ساخت آن قلعه همت گمارند.

در سال ۱۲۹۳ ه.ق که شیخ حسن آل نصور از کنگان رهسپار گاوبندی شده بود هنگام غروب برای ادای نماز در کناره بندر عسلویه فرود آمد، به محض آنکه خبر به شیخ ابراهیم آل حرم بردند وی دستور دستگیری شیخ حسن را صادر کرد و متعاقب آن در همان شب شیخ حسن را به قتل رساندند.

در سال ۱۲۹۴ ه.ق به خونخواهی برادر بر عسلویه تاخت، شیخ ابراهیم آل حرم که با لباس مبدل قصد فرار از معرکه را داشت دستگیر شد و به فرمان شیخ مذکور، به همراه دو تن دیگر از شیوخ آل حرم یعنی شیخ سیف و شیخ محمد به قتل رسیدند. مطلعان نوشته اند که شیخ مذکور در آن یورش عسلویه را ویران کرد.

نا گفته نماند که در جنگ جهانی اول که انگلیسی ها به نواحی جنوب تاختند و واقعه دلیران تنگستان در منطقه بوشهر پدید آمد، در نواحی کنگان و بندر لنگه نیز مشابه چنین وقایعی رخ داد و شیخ مذکور علیه انگلیسی ها مبارزات بسیار نمود. در آن زمان مردی به نام آقا بدر اهل بندر لنگه که کنسول دست نشانده انگلیس در آن بندر بود در راستای سازش با انگلیسی ها قصد جلوگیری از مبارزات را داشت که شیخ مذکور علیه او لشگر کشید و با کمک تفنگچی های تنگستانی و رئیس حسین بنه گزی به لنگه تاخت که در آن درگیری آقا بدر و برادرش به ضرب گلوله رئیس حسین بنه گزی کشته شدند اما در غروب همان روز رئیس حسین نیز توسط تفنگچی های طرفدار آقا بدر به قتل رسید.

شیخ مذکور هنگام پیاده شدن انگلیسی ها در بندر "چیرو" در نزدیکی جزیره کیش، آنها را به گلوله بسته و مانع ورود آنها به خاک ایران شد. شیخ مذکور تا سال ۱۲۹۷ ه.ق که با عهد شکنی خدا کرم خان بویراحمدی و پسرش محمدحسن خان به دام فرهاد میرزا معتمدالدوله والی فارس افتاده و در شیراز اعدام شد،بر نواحی کنگان و عسلویه و طاهری و گاوبندی حکم می راند و قلعه سرخ گاوبندی را مرمت نموده و مقر حکومت خود قرار داده بود. پس از شیخ مذکور، پسر او شیخ حاتم دوم و پس از وی نوه اش شیخ حاتم سوم به حکومت کنگان و طاهری رسیدند اما عسلویه دیگر روی آبادانی ندید و سال ها در قالب یک روستای کوچک بندری جزو بنادر ثلاث به حیات خود ادامه داد. فراموشی و انزوای عسلویه تا سال های اخیر ادامه داشت که پس از احداث تاسیسات عظیم انرژی به عنوان یکی از قطب های مهم و منحصر به فرد انرژی ایران به جهانیان معرفی شده است.

محدوده و وسعت

محدوده منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس براساس مصوبه هیات وزیران وشورای عالی مناطق آزاد تجاری / صنعتی به این شرح تعیین گردیده‌است: ازغرب به روستای شیرینو، ازجنوب به خلیج فارس، ازشمال به دامنه ادامه سلسه جبال زاگرس وازشرق به روستای چاه مبارک. این محدوده طبق مصوبه هیئت وزیران ۱۰۰۰۰ هکتار بوده که براساس استانداردها تفکیک می‌گردد.

توسعه منطقه ویژه

با توجه به پتانسیلهای این منطقه، کمبود اراضی مناسب و لزوم توسعه صنایع بالادست نفت وگاز(با دسترسی مناسب به دریا) درمحدوده منطقه ویژه وهمچنین قرار داشتن مکان فعلی شهرهای نخل تقی و عسلویه در محدوده‌ای با خطر سنجی بالا، عدم دسترسی مناسب به شریانهای پیرامون منطقه و نامناسب بودن مکان فرودگاه نظامی فعلی (خطر سنجی بالا در همجواری با صنایع بالا دست، عدم امکان استفاده بهینه اهالی منطقه از آن و…) درنظراست در آینده نزدیک نسبت به جابجایی فرودگاه وروستاهای نخل تقی وعسلویه سایت نیروهای نظامی به مکانهای مناسب واستفاده از اراضی فوق به عنوا ن توسعه صنایع بالا دست اقدام شود. ضمناً با توجه به لزوم استقرار واحدهای مایع سازی گاز(DME،GTL،LNG) درمنطقه وعطف به مسائل ایمنی و حریم و فاصله لازم این واحدها از دیگر واحدهای صنعتی، زمینی ساحلی به وسعت تقریبی ۲۰۰۰ هکتار واقع در ۲۰ کیلو متری غرب منطقه جهت استقرار واحدهای فوق پیش بینی شده‌است. منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی جزئی از بخش عسلویه‌است. رضا طاهری محقق جغرافیای تاریخ خلیج فارس در کتاب از مروارید تا نفت به شرح مفصل تاریخ عسلویه و شهرستان کنگان پرداخته‌است. وجه تسمیه عسلویه از عسل+ او =آب به معنای آب عسلی می‌باشد. عسلویه در زمان‌های کهن از توابع سیراف کهن محسوب می‌شده‌است.

جمعیت بومی منطقه عسلویه حدود ۹۰۰۰ نفر است که ۸۰ درصد آنها اهل سنت هستند. با احداث پروژه‌های توسعه‌ای منطقه و تخمین‌های مقایسه‌ای رقم کل جمعیت شاغل در پایان دوره بهره‌برداری کامل به رقمی بالغ بر یک‌صد هزار نفر خواهد رسید.

منطقه صنعتی و فرودگاه

فرودگاه جدید با نام خلیج فارس در ۳۶ کیلومتری شرق عسلویه احداث و مورد استفاده قرار گرفته‌است.فرودگاه بین‌المللی لامرد نیز در فاصله ای حدود۷۰ کیلومتری عسلویه قرار دارد

admin بازدید : 703 چهارشنبه 1397/07/18 نظرات (0)

در هر کدام از این گروهها مقداری از مواد مغذی - نه همه آنها – برای شما فراهم می شود. غذای یک گروه نمی تواند بجای غذای گروه های دیگر مصرف شود وهیچکدام ازگروههای غذایی هرم از گروه دیگر مهمتر نیست. درواقع  انسان برای سلامت خود به همه گروهها نیازمند است.

 

 

 

 

 

در هر کدام از این گروهها مقداری از مواد مغذی - نه همه آنها – برای شما فراهم می شود. غذای یک گروه نمی تواند بجای غذای گروه های دیگر مصرف شود وهیچکدام ازگروههای غذایی هرم از گروه دیگر مهمتر نیست. درواقع  انسان برای سلامت خود به همه گروهها نیازمند است.

 

 

 

گروه نان ، گروه سبزیها ، گروه میوه ها ، گروه گوشت و گروه لبنیات

گروه نان:

شامل غلات کامل ( گندم، جو ، جودوسر، ارزن)، برنج، و انواع ماکارانی( لازانیا، رشته فرنگی، رشته پلویی و رشته آشی) است. این گروه کربوهیدرات پیچیده و فیبرهمچنین ویتامینهای خانوادهB و املاحی چون آهن و پروتئین مورد نیار بدن ما را تامین می کند.

 

 

گروه سبزیها:

شامل بسیاری ازسبزیهای متنوع از جمله سبزیهای سبزرنگ ( مثل سبزی خوردن) ، صیفی جات و سبزیهای نشاسته ای ( مثل باقالا) است . این گروه تامین کننده املاح و ویتامین مورد نیازماست از جمله ویتامینA , C واملاح کلسیم و منیزیم همچنین تامین کننده فیبرنیز می باشد.

 

 

گروه میوه ها:

شامل انواع و اقسام میوه هایی است که شما با آن آشنا هستید . این گروه تأمین کننده فیبر، ویتامینA ,C و پتاسیم است. این گروه با اهمیت است چرا که فاقد سدیم چربی و کلسترول می باشد

 

 

گروه گوشت:

شامل گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی، تخم مرغ و حبوبات است .

این گروه غذایی برای تامین پروتئین، فسفر، ویتامین هایB12, B6,B3 , B1 و بسیاری از املاح چون آهن می باشد . حبوبات زیر گروه سبزیهای نشاسته ای هستند ولی چون از نظرغذایی ، محتوای پروتئین واملاح شبیه گوشت هستند دراین گروه قرار دارند.

 

گروه لبنیات:

شامل شیر، ماست و پنیر است بهترین منبع تامین کننده کلسیم هستند و تامین کننده پروتئین ویتامینB12 , A , B2 می باشند.

 

چربیها:

چربی ها ، روغنها و شیرینیها این دسته از آنجا که کالری رژیم را تأمین می کنند قابل توجه هستند اما چون دارای مواد مغذی کمی می باشند مصرف به کمترین میزان توصیه می شود . این گروه شامل : کره، مارگارین، سس سالاد، روغنها، مایونز، خامه، پنیرخامه ای، سرشیر، چیپس ها است و مواد قندی که شکلاتها، آب نبات، شیرینی کیک، نوشابه، شربت، ژله، دسر، مربا، شکر و عسلاست .

 

 میزان مصرف مجاز از هرگروه

گروه غذایی

11- 6 واحددرروز

 

5- 3واحد درروز

 

4- 2واحد درروز

 

3-2 واحددر روز

 

3-2 واحددرروز

گروه نان

 

گروه سبزیها

 

گروه میوه ها

 

گروه شیر

 

گروه گوشت

admin بازدید : 544 سه شنبه 1397/07/17 نظرات (0)

گروه های اصلی مواد غذایی

برای تامین نیازهای غذایی، هر روز باید در برنامه غذایی خود از چهار گروه اصلی مواد غذایی استفاده کنیم:

1- گروه شیر و لبنیات: این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی است. اگر حجم یک لیوان را 240 میلی لیتر در نظر بگیریم ، آنگاه ارزش غذایی یک لیوان شیر کم چرب ، با یک لیوان ماست کم چرب، با یک قوطی کبریت پنیر و با یک لیوان کشک معادل است. دقت کنید لبنیات مصرفی باید پاستوریزه باشند
 

در طول یک روز حداقل دو مورد از موارد فوق را در رژیم غذایی خود مصرف کنید. به عنوان مثال:

یک لیوان شیر کم چرب  +  یک لیوان ماست کم چرب

یک لیوان شیر کم چرب  +  یک قوطی کبریت پنیر

یک لیوان ماست کم چرب +  نصف قوطی کبریت پنیر +  نصف لیوان کشک

در طول روز، حداقل در دو وعده غذایی، از شیر و فرآورده های آن استفاده کنید. بهتر است شیر و ماست کم چربی مصرف کنید. نوشیدن یک لیوان شیر گرم ، قبل از خواب به برطرف شدن کم خوابی نیز کمک می کند.

2- گروه گوشت ، حبوبات و مغزها:

 این گروه شامل انواع گوشت ها مانند گوشت قرمز ( گوشت گوسفند و گاو ) ، گوشت سفید ( گوشت مرغ، ماهی و پرندگان ) ، تخم مرغ، حبوبات ( نخود ، لوبیا ، عدس، باقلا، لپه و ماش ) و مغزها ( گردو، بادام ، فندوق و پسته ) است. ارزش پروتئینی سه قطعه گوشت خورشتی متوسط پخته ، با یک عدد قسمت پایین ران یک مرغ بزرگ پخته ، با نصف سینه یک مرغ کوچک پخته ، با یک لیوان حبوبات پخته شده، با نصف لیوان انواع مغزها و با دو عدد تخم مرغ برابر است.
 
در طول یک روز حداقل دو مورد از موارد فوق را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

به عنوان مثال:
سه قطعه گوشت خورشتی پخته شده + یک عدد تخم مرغ  + نیم لیوان حبوبات پخته شده
یا
یک لیوان حبوبات پخته شده + یک ران مرغ
یا
دو قطعه کوچک گوشت پخته شده + نیم لیوان حبوبات پخته شده + یک عدد تخم مرغ + ربع لیوان مغزها

ترکیب مقداری از مواد فوق در یک روز توصیه می شود به نحوی که توزیع مناسبی در طول هفته داشته باشد. به عنوان مثال ، مصرف تخم مرغ باید به صورتی باشد که در هفته 3 عدد تخم مرغ مصرف کنید. همچنین باید توجه کنید که هر یک از پروتئین های گیاهی به تنهایی کامل نبوده و بهتر است دو یا چند نوع مختلف از آنها با هم خورده شوند. به عنوان مثال لوبیا، عدس و مغز گردو مکمل یکدیگرند. مغزها را می توانید به صورت کوبیده ، له شده و یا رنده شده به تنهایی یا همراه با غذا مصرف کنید. مصرف گوشت سفید بهتر از گوشت قرمز است. ماهی های کوچک ( کیلکا ) که استخوان های آن به همراه گوشت ماهی خورده می شود، علاوه بر اینکه پروتئین مرغوبی است؛ کلسیم و ویتامین D دارد که برای کاهش پوکی استخوان مفید هستند. توصیه می شود که در طول روز حداقل در دو وعده غذایی، از غذاهای این گروه مصرف کنید.

3- گروه نان و غلات:

سومین گروه مواد غذایی شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم ، جو و ذرت است. ارزش غذایی 30 گرم از انواع نان، مثلا یک کف دست نان سنگک ، با 4 کف دست نان لواش، با یک کف دست نان تافتون ، با یک کف دست نان بربری، با نصف لیوان برنج پخته و با نصف لیوان ماکارونی پخته معادل است.

میزان مورد نیاز از این گروه بستگی به میزان فعالیت روزانه و وزن شما دارد، ولی به طور کلی توصیه می شود در طول یک روز حداقل 6 مورد از موارد فوق را در برنامه روزانه خود داشته باشید.

به عنوام مثال:

سه کف دست نان سنگک + نصف لیوان برنج پخته + یک لیوان ماکارونی پخته
یا
سه کف دست نان تافتون + یک لیوان برنج پخته + نصف لیوان جو پخته شده به صورت سوپ یا آش
یا
8 کف دست نان لواش + یک لیوان برنج پخته + یک لیوان ماکارونی پخته

بهتر است نان و غلات مورد نیاز روزانه را در چهار وعده غذایی میل کنید.

مصرف غلات به همراه حبوبات مثل عدس پلو، لوبیا پلو، آش جو و همچنین غلات به همراه لبنیات مثل شیر برنج، سوپ جو با شیر، ماکارونی با پنیر ، نان و پنیر مجموعه پروتئینی کاملی را برای بدن فراهم می کنند.

4- گروه میوه ها و سبزی ها:

 این گروه شامل انواع میوه ها و سبزی ها است که ویتامین ها و مواد معدنی بسیار زیادی دارند. سبزی ها و میوه هایی مثل گشنیز ، جعفری ، نعناع، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای ، ساقه سبز پیازچه ، پرتقال، نارنگی ، لیمو، نارنج، کیوی و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند. سبزی های دارای رنگ سبز تیره، زرد تیره و نارنجی مانند اسفناج، هویج ، گوجه فرنگی و میوه هایی مثل طالبی، زردآلو و شلیل ، ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می کنند. زیتون و سبزهایی که برگ سبز تیره دارند، دارای ویتامین E هستند.

بنابراین برای اینکه بدن ما مجموعه کامل ویتامین ها و املاح را دریافت کند، باید سعی کنیم از تمامی انواع میوه ها و سبزی های موجود در منطقه خود استفاده نماییم.

ارزش غذایی یک عدد میوه متوسط مثلا یک عدد سیب ، پرتقال یا هلو، با ربع طالبی متوسط، با نصف لیوان گیلاس ، با نصف لیوان حبه انگور ، با 3 عدد زردآلو ، با نصف لیوان آب میوه ، با یک لیوان سبزی برگی شکل خرد شده مثل کاهو و اسفناج ، با نصف لیوان سبزی پخته ، با نصف لیوان سایر سبزی های خام خرد شده و با یک عدد سیب زمینی متوسط برابر است

در طول یک روز حداقل 4 مورد از موارد فوق را باید مصرف کنید.

بهتر است که میوه و سبزی مورد نیاز یک روز را در چهار نوبت میل نمایید و سعی کنید که نیمی از میوه ها و سبزی های مصرفی از گروه سرشار از ویتامین C باشد.

* میوه ها و سبزی ها علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح به دلیل داشتن مقادیر زیادی « فیبر » از بروز یبوست جلوگیری می کنند. بنابراین با خوردن میوه ها و سبزیها نیازی به مصرف داروهای ملین نخواهید داشت.

* در صورتی که مشکلات دندانی دارید برای استفاده از این گروه مواد غذایی، از روش هایی مانند خرد کردن و رنده کردن استفاده کنید. به عنوان مثال برای مصرف کاهو یا « سبزی خوردن » همراه با غذا ، آن را ریز ریز خرد کنید، خیار، هویج یا سیب را می توانید رنده کنید.

* میوه ها و سبزی ها، غلات سبوس دار و حبوبات مثل سیب زمینی ، نان تهیه شده از آرد سبوس دار ، ماکارونی ، لوبیا، نخود و عدس جزء کربوهیدارت های پیچیده هستند. این مواد دارای فیبر هستند و باعث کاهش کلسترول و پایین آمدن فشار خون می شوند. همچنین از بالا رفتن قند خون جلوگیری می کنند و یبوست را از بین می برند.

در مقابل موادی مانند قند، شکر ، شربت ، نوشابه و شیرینی ها جزء دسته کربوهیدراتهای ساده هستند که باید کمتر مصرف شوند.

به خاطر داشته باشید:

بهتر است غذاهای چرب و سرخ شده نخورید. اما برای اینکه چربی مورد نیاز بدنتان تامین شود، روزانه یک قاشق سوپخوری روغن گیاهی مثل روغن زیتون همراه غذا یا سالاد مصرف کنید. تا حد امکان از مصرف گوشت قرمز و چربی های حیوانی پرهیز کنید و گوشت مرغ و ماهی را جایگزین آن نمایید.

برای جذب بهتر آهن:

* همراه غذا، سبزی خوردن و سالاد مصرف کنید.

* بعد از غذا میوه تازه بخورید.

* از نوشیدن چای یا قهوه از یک ساعت قبل و تا دو ساعت بعد از خوردن غذا خودداری کنید.

– تا حد امکان مصرف ادویه ، نمک و شکر را کم کنید.

– اگر مشکلات دندانی دارید با استفاده از خرد کردن و یا رنده کردن، سبزی ها و میوه های خام را مصرف کنید.

تغذیه مناسب به معنای صرف هزینه زیاد نیست، مهمترین اصل برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی رعایت تنوع در خوردن مواد غذایی از هر چهار گروه است. توجه داشته باشید که الگوهای غذایی گفته شده برای افرادی است که مشکل خاصی نداشته باشند. در تجویز رژیم های غذایی باید نیازها و محدودیت های هر فرد از جمله قد، وزن، سن، جنس، فعالیت ، ابتلا به فشار خون بالا و یا قند خون بالا مورد توجه قرار گیرد.

admin بازدید : 578 شنبه 1397/07/14 نظرات (0)

رتبه جهانی جمعیت ایران در دنیا

ایران با جمعیت نزدیک به 82 میلیون نفر در رتبه 18 جهان قرار دارد و نزدیکترین کشور به ایران، ترکیه با فاصله ای بسیار اندک قرار دارد که با توجه به رشد جمعیت بیشتر این کشور در چند سال آینده جمعیت کشور ترکیه از ایران بیشتر خواهد بود.

ایران با این جمعیت ششمین کشور پرجمعیت در بین کشورهای اسلامی است.

کشور اندونزی با جمعیت 266 میلیونی پرچمعیت ترین کشور اسلامی در جهان است و در رتبه چهارم دنیا قرار دارد.

رتبه کشور جمعیت فعلی ۲۰۱۸ (2018) جمعیت 2030 جمعیت 2050 میزان رشد
1 چین 1,413,682,851 1,441,181,813 1,364,456,723 0.39%
2 هندوستان 1,350,379,478 1,512,985,207 1,658,978,162 1.11%
3 ایالات متحده 326,197,134 354,711,670 389,591,663 0.71%
4 اندونزی 266,098,563 295,595,234 321,550,686 1.06%
5 برزیل 210,476,695 225,472,214 232,688,044 0.75%
6 پاکستان 199,873,656 244,248,371 306,940,443 1.93%
7 نیجریه 194,638,419 264,067,527 410,637,868 2.61%
8 بنگلادش 165,943,516 185,584,811 201,926,816 1.03%
9 روسیه 143,969,683 140,543,418 132,730,511 -0.02%
10 مکزیک 130,363,835 147,540,127 164,279,302 1.24%
11 ژاپن 127,258,591 121,580,505 108,794,446 -0.23%
12 اتیوپی 106,896,621 139,620,178 190,869,632 2.46%
13 فیلیپین 106,116,473 125,372,282 151,293,435 1.52%
14 مصر 98,921,985 119,745,677 153,433,492 1.87%
15 ویتنام 96,254,003 106,283,637 114,629,852 0.99%
16 DR کنگو 83,345,835 120,442,943 197,404,202 3.28%
17 آلمان 82,252,215 82,186,736 79,238,486 0.22%
18 ایران 81,802,448 88,863,308 93,553,454 1.05%
19 ترکیه 81,641,199 88,416,609 95,626,879 1.45%
20 تایلند 69,145,820 69,626,212 65,372,345 0.21%
21 انگلستان 66,477,543 70,578,614 75,381,137 0.59%
22 فرانسه 65,170,684 67,894,271 70,608,998 0.39%
23 ایتالیا 59,309,420 58,109,918 55,093,194 -0.12%
24 تانزانیا 58,650,841 83,702,053 138,081,621 3.11%
25 آفریقای جنوبی 57,228,568 64,465,553 72,754,583 1.20%
26 میانمار 53,736,711 58,915,869 62,358,925 0.91%
27 کره جنوبی 51,119,213 52,701,817 50,456,832 0.36%
28 کنیا 50,641,019 66,959,993 95,467,137 2.52%
29 کلمبیا 49,366,099 53,134,127 54,732,755 0.81%
30 اسپانیا 46,394,377 46,115,125 44,394,558 0.09%
31 آرژانتین 44,585,306 49,323,306 55,228,902 0.94%
32 اوگاندا 43,921,722 63,842,360 105,698,201 3.28%
33 اوکراین 44,062,666 41,200,374 36,415,702 -0.48%
34 الجزایر 41,836,573 48,821,963 57,436,703 1.67%
35 سودان 41,269,137 54,842,478 80,385,607 2.41%
36 عراق 39,072,944 53,297,666 81,490,359 2.78%
37 لهستان 38,120,750 36,615,500 32,390,037 -0.17%
38 کانادا 36,871,913 40,617,535 44,948,602 0.90%
39 افغانستان 36,159,186 46,699,545 61,928,118 2.37%
40 مراکش 36,079,474 40,873,592 45,659,886 1.27%
41 عربستان سعودی 33,398,237 39,480,349 45,056,349 1.87%
42 پرو 32,455,854 36,806,784 41,620,307 1.20%
43 ونزوئلا 32,281,281 36,749,904 41,584,988 1.26%
44 ازبکستان 32,253,027 36,712,267 40,950,366 1.42%
45 مالزی 31,936,187 36,814,968 41,729,217 1.32%
46 آنگولا 30,528,108 44,712,282 76,046,053 3.32%
47 موزامبیک 30,315,769 42,438,703 67,774,943 2.90%
48 نپال 29,544,625 33,167,612 36,106,578 1.09%
49 غنا 29,307,628 37,294,019 51,269,943 2.18%
50 یمن 28,750,315 36,815,286 48,304,040 2.35%
51 ماداگاسکار 26,091,600 35,591,943 53,802,574 2.71%
52 کره شمالی 25,581,097 26,743,895 26,808,680 0.47%
53 ساحل عاج 24,754,169 33,337,306 51,375,178 2.52%
54 استرالیا 24,693,109 28,234,742 33,186,818 1.32%
55 کامرون 24,523,485 32,979,644 49,817,390 2.60%
56 تایوان 23,677,628 24,150,708 22,770,537 0.29%
57 نیجر 22,104,440 34,993,540 68,453,727 3.88%
58 سریلانکا 20,931,681 21,474,701 20,792,352 0.35%
59 بورکینافاسو 19,613,272 27,382,488 43,207,053 2.91%
60 رومانی 19,604,782 18,464,237 16,397,352 -0.50%
61 مالاوی 19,030,510 26,578,247 41,705,002 2.91%
62 مالزی 18,968,242 27,057,112 44,020,171 3.05%
63 قزاقستان 18,352,940 20,301,322 22,959,432 1.10%
64 سوریه 18,275,091 26,608,489 34,021,051 0.08%
65 شیلی 18,162,026 19,637,321 20,718,131 0.79%
66 زامبیا 17,481,381 24,859,376 41,000,822 3.01%
67 گواتمالا 17,163,223 21,202,726 26,968,287 1.96%
68 هلند 17,072,430 17,594,086 17,517,575 0.28%
69 زیمبابوه 16,819,019 21,526,861 29,658,750 2.32%
70 اکوادور 16,804,456 19,554,856 22,968,451 1.44%
71 سنگال 16,184,200 22,123,230 34,030,620 2.80%
72 کامبوج 16,186,398 18,797,878 22,019,028 1.50%
73 چاد 15,240,491 21,459,963 33,635,795 3.04%
74 سومالی 15,073,031 21,535,019 35,851,792 2.98%
75 گینه 12,970,395 17,631,380 26,852,336 2.64%
76 سودان جنوبی 12,833,493 17,254,367 25,366,221 2.73%
77 رواندا 12,428,982 16,024,252 21,886,077 2.40%
78 تونس 11,627,971 12,841,615 13,883,996 1.10%
79 بلژیک 11,482,149 12,001,594 12,488,233 0.61%
80 کوبا 11,487,364 11,496,000 10,823,142 0.04%
81 بنین 11,408,978 15,628,437 23,929,846 2.77%
82 بوروندی 11,130,257 15,798,849 25,762,044 3.24%
83 بولیوی 11,175,065 13,158,072 15,903,460 1.48%
84 یونان 11,147,949 10,783,625 9,981,568 -0.16%
85 هائیتی 11,080,204 12,543,964 14,041,135 1.20%
86 جمهوری دومینیکن 10,854,325 12,098,320 13,264,741 1.08%
87 جمهوری چک 10,623,712 10,528,196 10,054,302 0.07%
88 کشور پرتغال 10,301,054 9,877,056 8,994,594 -0.37%
89 سوئد 9,964,892 10,712,041 11,626,301 0.73%
90 آذربایجان 9,899,946 10,680,202 11,039,198 0.98%
91 اردن 9,851,887 11,122,063 14,187,734 2.08%
92 مجارستان 9,696,987 9,235,459 8,278,700 -0.34%
93 امارات متحده عربی 9,508,965 11,054,579 13,163,548 1.50%
94 بلاروس 9,455,640 9,163,118 8,570,898 -0.17%
95 هندوراس 9,379,633 11,147,351 13,248,655 1.64%
96 تاجیکستان 9,061,266 11,194,411 14,521,291 2.08%
97 صربستان 8,769,353 8,355,445 7,447,023 -0.32%
98 اتریش 8,746,665 8,945,882 8,877,857 0.19%
99 سوئیس 8,526,669 9,203,908 9,879,901 0.80%
100 اسرائیل 8,420,733 9,983,645 12,577,297 1.58%
101 پاپوآ گینه نو 8,377,013 10,486,891 13,871,403 2.03%
102 توگو 7,942,991 10,507,241 15,298,154 2.48%
103 سیرالئون 7,679,662 9,719,531 12,971,626 2.15%
104 هنگ کنگ 7,413,964 7,987,249 8,253,141 0.87%
105 بلغارستان 7,048,515 6,430,847 5,423,867 -0.67%
106 لائوس 6,936,338 8,048,698 9,162,892 1.50%
107 پاراگوئه 6,875,744 7,844,904 8,897,182 1.26%
108 لیبی 6,449,792 7,342,346 8,123,669 1.51%
109 السالوادور 6,403,328 6,785,583 6,997,410 0.53%
110 نیکاراگوئه 6,268,115 7,046,293 7,875,742 1.08%
111 قرقیزستان 6,111,316 6,997,284 8,112,653 1.45%
112 لبنان 6,085,098 5,368,598 5,411,830 0.18%
113 ترکمنستان 5,828,403 6,767,418 7,887,617 1.62%
114 سنگاپور 5,772,184 6,342,470 6,574,759 1.45%
115 دانمارک 5,748,929 6,024,516 6,314,402 0.36%
116 فنلاند 5,537,723 5,739,095 5,866,350 0.35%
117 اسلواکی 5,449,183 5,387,458 4,964,542 0.04%
118 جمهوری کنگو 5,365,617 7,318,887 11,509,651 2.64%
119 نروژ 5,340,972 5,959,215 6,801,515 0.90%
120 اریتره 5,158,916 6,717,687 9,606,664 2.35%
121 فلسطین 5,020,126 6,739,073 9,704,205 2.68%
122 کاستاریکا 4,941,532 5,417,379 5,774,070 0.97%
123 لیبریا 4,823,579 6,495,377 9,804,031 2.57%
124 عمان 4,782,915 5,897,473 6,756,570 4.18%
125 ایرلند 4,794,432 5,219,951 5,801,399 0.88%
126 نیوزلند 4,738,654 5,213,103 5,711,484 0.93%
127 جمهوری آفریقای مرکزی 4,718,882 6,123,615 8,850,780 1.68%
128 موریتانی 4,510,312 6,076,668 8,965,000 2.71%
129 کویت 4,178,949 4,873,674 5,643,532 1.46%
130 کرواسی 4,170,752 3,895,784 3,460,901 -0.59%
131 پاناما 4,146,790 4,884,311 5,827,106 1.56%
132 مولداوی 4,043,507 3,843,941 3,293,157 -0.25%
133 گرجستان 3,909,754 3,748,350 3,393,665 -0.13%
134 پورتوریکو 3,660,092 3,592,748 3,281,904 -0.11%
135 بوسنی و هرزگوین 3,505,363 3,404,781 3,058,143 -0.10%
136 اروگوئه 3,466,385 3,594,299 3,662,437 0.37%
137 مغولستان 3,110,195 3,560,959 4,075,382 1.50%
138 آلبانی 2,933,459 2,933,419 2,663,591 0.14%
139 ارمنستان 2,933,157 2,907,463 2,700,184 0.13%
140 جامائیکا 2,896,597 2,932,629 2,703,591 0.29%
141 لیتوانی 2,880,455 2,717,731 2,406,723 -0.48%
142 قطر 2,679,383 3,231,911 3,773,285 2.11%
143 نامیبیا 2,574,325 3,245,659 4,339,498 2.13%
144 بوتسوانا 2,322,981 2,800,433 3,421,404 1.81%
145 لسوتو 2,255,684 2,607,957 3,203,470 1.33%
146 گامبیا 2,148,118 3,000,667 4,562,152 3.01%
147 مقدونیه 2,084,599 2,076,350 1,931,001 0.09%
148 اسلوونی 2,080,898 2,059,211 1,941,851 0.06%
149 گابن 2,056,617 2,593,514 3,516,141 2.09%
150 لتونی 1,934,822 1,747,192 1,517,200 -1.01%
151 گینه بیسائو 1,895,872 2,492,580 3,602,736 2.47%
152 بحرین 1,550,804 2,013,135 2,327,108 4.99%
153 سوازیلند 1,385,325 1,666,435 2,081,036 1.76%
154 ترینیداد و توباگو 1,371,694 1,373,659 1,295,069 0.25%
155 تیمور شرقی 1,317,039 1,704,105 2,420,760 2.14%
156 گینه استوایی 1,302,408 1,871,220 2,844,744 3.64%
157 استونی 1,307,602 1,253,590 1,144,747 -0.22%
158 موریس 1,267,591 1,286,934 1,221,030 0.25%
159 قبرس 1,186,824 1,282,204 1,382,839 0.81%
160 جیبوتی 967,881 1,132,710 1,307,615 1.51%
161 فیجی 910,613 970,270 998,190 0.74%
162 رئونیون 881,529 956,970 1,013,561 0.76%
163 کومور 827,734 1,061,775 1,462,735 2.26%
164 بوتان 814,612 913,697 994,203 1.17%
165 گایانا 781,140 824,982 821,906 0.56%
166 ماکائو 629,886 745,908 875,543 1.58%
167 مونته نگرو 629,129 624,702 587,899 0.04%
168 جزایر سلیمان 620,387 772,545 1,032,777 1.95%
169 لوکزامبورگ 588,512 674,864 795,916 1.18%
170 سورینام 567,035 616,728 648,399 0.87%
171 صحرای غربی 563,984 736,683 981,529 2.68%
172 کیپ ورد 551,617 635,072 734,199 1.27%
173 گوادلوپ 449,263 447,803 424,900 -0.09%
174 مالدیو 442,269 511,766 576,435 1.82%
175 برونئی 432,719 489,666 536,723 1.25%
176 مالت 431,818 439,963 419,247 0.29%
177 باهاما 398,290 439,896 474,894 0.99%
178 مارتینیک 385,065 382,087 355,073 0.04%
179 بلیز 380,545 472,702 592,420 2.07%
180 ایسلند 337,147 365,646 390,071 0.82%
181 گویان فرانسه 288,045 379,463 542,161 2.49%
182 باربادوس 286,298 290,010 280,310 0.23%
183 پلینزی فرانسه 285,135 306,760 325,713 1.01%
184 وانواتو 280,760 353,974 474,593 2.13%
185 کالدونیای جدید 278,917 321,102 377,509 1.29%
186 مایوت 258,054 343,809 495,498 2.62%
187 سائوتومه و پرنسیپه 207,733 268,471 379,749 2.20%
188 ساموآ 197,424 212,095 243,371 0.64%
189 سنت لوسیا 179,486 186,369 182,279 0.46%
190 گوام 165,266 181,009 192,647 0.91%
191 کوراسائو 161,396 172,170 181,289 0.65%
192 کیریباتی 117,871 141,538 178,085 1.73%
193 سنت وینسنت و گرنادین 110,110 112,106 109,406 0.28%
194 تونگا 108,827 121,055 139,926 0.91%
195 گرانادا 108,249 112,024 109,581 0.48%
196 میکرونزی 106,046 117,430 128,193 0.65%
197 آروبا 105,580 109,377 106,595 0.39%
198 جزایر ویرجین ایالات متحده 104,824 101,923 88,912 0.01%
199 آنتیگوا و باربودا 102,779 114,608 125,223 1.02%
200 سیشل 95,145 98,010 96,643 0.53%
201 جزیره من 84,831 90,692 97,378 0.65%
202 آندورا 76,953 78,154 77,187 -0.02%
203 دومینیکا 74,308 77,593 76,725 0.52%
204 جزایر کیمن 62,348 71,059 81,488 1.28%
205 برمودا 61,070 59,273 53,378 -0.45%
206 گرینلند 56,565 57,228 53,801 0.15%
207 سنت کیتس و نویس 55,850 60,603 63,386 0.91%
208 ساموای آمریکایی 55,679 57,147 56,759 0.07%
209 جزایر ماریانای شمالی 55,194 56,775 52,469 0.09%
210 جزایر مارشال 53,167 55,634 65,868 0.08%
211 جزایر فارو 49,489 52,067 55,022 0.40%
212 سنت مارتن 40,552 46,034 52,238 1.08%
213 موناکو 38,897 41,362 45,685 0.52%
214 لیختن اشتاین 38,155 40,918 43,096 0.61%
215 جزایر ترکس و کایکوس 35,963 41,528 47,862 1.46%
216 جبل الطارق 34,733 35,897 37,053 0.47%
217 سان مارینو 33,557 34,688 34,704 0.47%
218 جزایر ویرجین بریتانیا 31,719 35,287 37,577 1.68%
219 پالائو 21,964 24,760 27,580 1.08%
220 جزایر کوک 17,411 17,861 17,945 0.18%
221 آنگویلا 15,045 15,867 15,649 0.91%
222 والیس و فوتونا 11,683 11,222 10,860 -0.76%
223 نائورو 11,312 11,454 11,337 -0.41%
224 توووالو 11,287 12,699 14,580 0.85%
225 سنت پیر و میکلون 6,342 6,879 7,379 0.35%
226 مونتسرات 5,203 5,398 5,392 0.50%
227 جزایر فالکلند 2,922 2,925 2,839 0.41%
228 نیو 1,624 1,674 1,786 0.37%
229 توکلو 1,319 1,444 1,562 1.46%
230 شهر واتیکان 801 797 806 1.14%

منبع آمار : World Population Review

admin بازدید : 592 شنبه 1397/07/14 نظرات (0)

مولکول یا ملکول، کوچک‌ترین ذرهٔ یک مادهٔ شیمیایی خالص است که ویژگی‌های آن ماده را دارد. یک مولکول از دو یا چند اتم تشکیل شده که با پیوند شیمیایی به هم متصلند. البته مولکول بعضی عناصر (همچون گازهای بی‌اثر) تنها از یک اتم تشکیل شده‌است.

اتم‌های یک مولکول می‌تواند از یک نوع باشد و هم می‌تواند از چند نوع باشد.

نسبت اتم‌ها در یک مولکول خاص همیشه ثابت است. برای مثال در مولکول آب نسبت اتم‌های هیدروژن به اکسیژن همیشه ۲ است. تعداد اتم‌های موجود در یک مولکول به وسیلهٔ فرمول شیمیایی آن نشان داده می‌شود. البته باید توجه داشت که فرمول شیمیایی به تنهایی نشان دهندهٔ ویژگی‌های ماده نیست. ممکن است دو ماده فرمول شیمیایی یکسانی داشته باشند، اما ویژگی‌های آنها کاملاً متفاوت باشد. برای مثال اتانول و دی‌متیل اتر فرمول شیمیایی یکسان اما خواص شیمیایی متفاوت دارند. به این مواد ایزومر گفته می‌شود.

admin بازدید : 477 شنبه 1397/07/14 نظرات (0)

جمعیت هند ۱٬۲۱۰٬۱۹۳٬۴۲۲ نفر است که دومین کشور پرجمعیت دنیا پس از چین به‌شمار می‌آید. بندر بمبئی (مومبائی) با جمعیتی نزدیک به ۱۴ میلیون تن، پرجمعیت‌ترین شهر هند است. هند بیش از سی و پنج شهر بزرگ با جمعیت بالای یک میلیون تن دارد. بمبئی، دهلی، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدرآباد، اگرا، میسور، جی‌پور، گوا، پونا، بوپال، تریواندروم، سورات و کانپور از شهرهای مهم این کشور پهناور هستند.

تعداد صفحات : 17

درباره ما
تک پاتوق مجله تفریحی شامل:خبر،عکس جدید بازیگران،مطالب طنز و ... است
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • صفحات جداگانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 167
  • کل نظرات : 349
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 204
  • آی پی امروز : 160
  • آی پی دیروز : 70
  • بازدید امروز : 208
  • باردید دیروز : 152
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 1,256
  • بازدید ماه : 900
  • بازدید سال : 25,852
  • بازدید کلی : 1,807,923
  • کدهای اختصاصی
    آمار
    ارتباط با مدير